terharu aku membaca semua wallpost2 dalam fb ngn dekat twitter.
semua mendoakan aku berada dalam keadaan baik dan sihat.
alhamdulillah.sekarang aku sihat.mampu untuk kembali berjuang.
kali ni aku ceritakan pengalaman demam aku bermula di K4 tempat tinggal aku di kL ni.
ceritanya bermula apabila aku muntah .keesokannya aku rasa bdn aku mula panas. tetapi lepas telan panadol, aku tidur.bgun2 ok kejap.boleh je g kelas present proposal tu.
lepas beberapa hari, aku balik je dari kelas apatah.aku tidur dan bgun2 terasa badan panas sgt. seingat aku time tu bizi ngn proposal n human/animal ethic. rasanya aku ada makan dengan izni ngn lina dan salma kot dekat bys.
dan aku makan nasi ayam. n nasi ayam tu x abes pun.klu korang, klu x abes nasi, mst ratah ayam.tp aku ayam pun aku x mampu habiskan.
waktu ni aku rasa nk tidur je.
sampai satu malam tu, member2 nk bawak aku g klinik. lepas tu g HKL. org kata penantian itu satu penyeksaan. org terlalu ramai dan aku xlarat menunggu smpai bila masuk air pun rasa x selesa.lepas tu jumpa Dr pulak.Ya Allah. sampaikan aku duduk lantai dgn letak tgn di kerusi sampailah giliran aku.
masa dengan Dr tu,Dr tu just wat urine test. discuss sikit dgn Dr yg lagi 1. last2 tya aku nk masuk wad x? aku tgk aya time tu.dan aku geleng.mna ada Dr yg tya patient dia nk masuk wad ke x.last2 dia bagi ubat aje.
dapat 2 mc,
1-dr klinik reddy
2-dr HKL
pastu aku kena cek darah dekat bahagian pesakit luar HKL keesokkan hari.tp aku g hari 2hari selepas dengan sadeline ngn cdot.
lepas cek darah tu, kena wat 7 kali lagi.next adalah 2 hari kemudian (rasanya hari kames)
balik dari hosp, g cari makanan kat medan selera.tetapi nasi dengan sambal ayam x berjaya ditelan malah diluahkan semula. mulalah mencari nestum aya. memandangkan pkl 2 ada kelas mr.phua, yg lain g kecuali aku berbaring di atas katil.
lepas kelas, member2 aku yg lain try kontek akak aku. sebab member2 yg lain ada hal.xkan nk biarkan aku sorang2 sementara nk tgu ari kames utk amik darah lagi.
malam tu, akak aku pun dtg. lepas ke kajang, pastu bergerak balik ke putrajaya.dengan harapan klinik kesihatan presint 9 masih bukak. tetapi hampeh!
kitorang balik rumah dlu.aku mandi dlu.kemudian imah bagi aku minum air cap badak yang lina beli.aku guna 2 selimut utk tidur.dengan badan terketar2 time tu.
dalam pkl 4 lebey, imah bangun katanya nk bawa g hospital.
msuk je bahagian emegency, lepas daftar, cek2 temp. 41++..
lepas tu xsmpai 5 minit pun tgu, nama dah kena pgl, almklumlah orang x ramai.
mula2 kena interbiu dengan Dr.
lepas tu Dr bawak g tambah air *air lagi*
aku diberi katil.dan sudah semestinya aku tidur.
dan bila aku bangun, aku terdengar suara2 dan pergerakan orang lari sini sana. ada misi tu cakap kat aku kata tekanan darah aku rendah. dan aku kena masuk wad.
preparation masuk wad, aku kena pkai tiub air kencing.
bermulalah kehidupan aku di hospital putrajaya,
1-setiap 4 jam, darah diambil.
2-badan mengigil2 sampaikan aircond terpaksa ditutup.
3-bekalan air dimasukkan setiap masa dengan berbekalkan mesin apatah.
4-kena minum byk air
5-kurangnya aku mandi
aku pkai tiub air kencing tu dalam 2 hari kot, lepas tu aku minta kat Dr, xnak pkai.sbb mampu ke toilet. Alhamdulillah, Dr kata ok.cuma aku kena tulis setiap air yang aku minum dan setiap air yang aku buang. air kencing sendiri pun kena sukat. errr~ aku main agak2 je.ala spe je tahu. hehe~
bila sebut pasal makanan, klu denggi ptt makan sup ketam. member akak aku beli kat kedai, tapi terlalu pedas dan aku muntah.
minum air kelapa, rasanya aku muntah.minum air kelapa gading masa aku keluar dr ICU tu.
makanan dekat hospital, langsung aku x sentuh.
bila dapat tahu keadaan aku, mama dari sp dgn akak aku dtg sini. adek aku dr alor setar pun dtg sini.
selang 2-3-4 hari aku dipindahkan ke wad CCU, tiub air kencing dipasang balik dan kali ni aku pkai pampers.hehe~ aku x pasti kenapa aku berpindah wad kali ni.kemungkinan demam aku x kebah2.sbb asek 41-40 je temp aku.
masa kat sini, darah diambil lagi kerap.setiap kali aku nmpk 4 sampel drh diambil.
aku bertindak lagi ganas lagi kat sini. aku cabut semua wayar2 kat badan aku tu.sbb aku rasakan utk apa letak wayar tu kat badan aku.errr~ aku dah sihat.hehe~
imah cakap aku byk cakap merapu time ni.errr~ temp badan tinggi sgt kot sbb tu cakap pun dah x btul.
sebab itulah tangan aku diikat. tmbh kena pkai oksigen mask tu.lagilah aku x shuke! xselesa sbb oksigen tu terlalu kuat.lg ssh aku nk bernafas.
pastu tukar pulak ke ICU, misi2 kat sini lebih baik drpd CCU.
aku kena tmbh darah, aku kena tambah air. bygkan kaki tgn aku penuh dengan jarum dan wayar tu.
diorang cucuk time aku tidur, sbb klu aku x tidur bdn aku ketar-ketar.dan lagi sakit. ada satu jarum tu wayar dia sampai ke jantung kata Dr tu.dan bhgn tgn tu la yg paling sakit.xleh bengkok2 tgn.
soalan yang selalu aku tya Dr
1-bila saya boleh bkk oksigen mask ni
2-bila aku leh tukar wad
3-bila aku leh keluar wad
4-bila aku leh makan, sbb aku sgt lapar dlm ICU tu.
lepas diorang bg oksigen mask tu, diorang bg oksigen mask yg biasa xde la tutup semua muka. dan xde la nmpk sgt muka aku mcm angkasawan.haha~
lepas masuk ICU, aku pindah masuk wad biasa.bilik sorang tp ada 2 katil tetapi dalam bilik yang dikuarantinkan. klu sesapa masuk kena pkai glove, apron. sedangkan famili aku dlm bilik tu xpe pun.hehe~
dalam bilik ni la, adik aku dihalau sbb lelaki x dibenarkan bermalam kat wad perempuan.pastu mulalah kata yg aku bawak boyfren masuk.errr~ sejak bila termaktub aku ada boyfren ni, Dr?
aku rasa sebb tu kot aku dipindahkan lagi ke wad biasa yang ada 4 org sebilik.
bila group Dr2 datang tgk pesakit, aku dah boleh balik.semalam je aku kat bilik ni~
diorang kata ,"nk tahan budak ni sampai bila?"
tapi ada satu Dr. tu cakap " bila dah sihat, mulalah jumpa boyfren" aku ngn imah time tu tgk je Dr tu. dan bru perasan kata Dr2 pun dah tau aku bawak adik aku tidur sampai pagi.
sebelah katil aku, kena demam denggi jugak tp masuk wad 3 hari je, pastu boleh balik.aku? sampai 12 hari tu.
note: Dr. putrajaya hensem2 semuanya.kih3~
fakta:pengalaman dimasukkan ke hospital pertama kali siap berCCU dan berICU lagi.
aku ni pun xpasti aku kena denggi ke x. Dr kata result + tp bg ubat tmbh darah dan ada satu surat kata aku ada anemia ngn thalasemia.huh!
bulan 12~ bulan 12~
yang pasti,
1-jaku kini semakin sihat. Alhamdulillah.
2-jgn tya aku berapa byk air yg dihabiskan utk masuk dlm badan aku err~
3- yang penting, skrg aku ada di kl dan tiada kelas smpai cuti mid sem nnt.haha~
dan di sini, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada yang mendoakan aku, melawat aku di hospital special dedicated to csi gurls, 89 group dan yg menjaga aku siang dan malam iaitu my family.
tnpa anda siapalah saya....
entry yang panjang untuk rakan2 sekalian~
terima kasih kerana membaca kisah aku di hospital~
klu nk tgk gambar2 tu sila click pada gambar utk besarkan
sekian~



4 berkata-kata:
alhamdulillah syira, semoga cepat2 smbuh :) aku xpenah lagi ada pengalaman kena tahan kat hspital. ok la hspital ptrajaya tu berbanding hkl :)
alhamdulillah akak cambestjek memang kuat melawan pyakit itu. kami hanya mampu mendoakan dari jauh semoga akak sihat. siyes tak tipu.. ada jek halangan bila nak gi lawat.. kita jumpa len kali lah time sihat baru syok nak borak...;)
fatin: tq2.hkl byk org sbb tu dia xleh layan org byk sgt
jepri: xpe.terima kasih ek tolong doakan.xg melawat xpe pun.malu ai nnt u g melawat.hehe~jumpa nenanti
http://fadhadriana.blogspot.com/2011/10/kwn2-89.html
akceli sgt rse cm nk nanges n takut wktu g melawat ko..huhu
Post a Comment