Monday, August 15, 2011

::jurujual menjual dan pembeli membeli::




skrg dah masuk 15 ramadhan kan? Mesti ramai dah berpusu-pusu untuk mencari baju-baju raya kan? baju kurung, baju kebaya, baju melayu, baju t-shirt angry bird, t-shirt transfomers la dll di bazar2 raya, uptown, downtown etc.

skrg mst org tgh usyar2 kan baju2 kat bazar tu.Kadang2 ada yang bekenan, tp tersangatlah mahal. dan seyeslah benda tu berlaku lah kat aku.err~

korang tau x sekarang fesyen org nak pkai:
1-baju kurung moden yang bermanik
2-maxi atau skrg ini dipanggil jubah
3-tudung bermanik2
4-tudung siti (wpun sebenarnya siti tidaklah memakai tudungnya]

5-tudung yang ada bunga ros di penjurunya
6-tudung syria


ada nk tmbh apa2 trend skrg??err~


dan semua tudung2 yang menjadi idaman para perempuan adalah menyanggulkan rambut mereka.



walau apapun aku tetap peminat tudung bawal~ ngee ^.^

sebagai pembeli:
1- apabila kita masuk ke dalam kedai itu, bukan setakat 1 kedai aje yang kita masuk, setakat nk usyar2 aje, xkan la setiap kali nk masuk kedai nk cakap nk tgk baju kan?? errr~
kalau aku, aku usyar aje, tanpa mengeluarkan sepatah perkataan kecuali baju aku berkenan aje. selalunya aku follow org, jadi x de la segan sangat kalau kita nak cari baju..
2- kadang2 kalau bju tu x bekenan, tetapi layanan penjual tu baik, dia bagi diskaun byk sikit. itu yang membuatkan aku terasa nak beli baju tu. hehe~
3-kebykannya aku beli yang aku bekenan aje la kecuali org belikan.Samaada suka atau x, kena pakai jgk la~ hehe.*dah nama pun org belikan*
4-kebanyakkan aku bekenan kalau kita x da niat pun nk keluar beli baju, tapi bila berwindow shopping selalunya mst akan ada yg bekenan di hati, dan terpulang kepada diri sendiri samaada nk beli atau x.tertakluk kepada syaratnya, spt stok duet dan peruntukan masa, serta jenis kain.Kadang2 baju tu cantik dr jauh, tgk2 bila dekat bju tu dibuat dari kain yg panas, CANCEL~
5- aku x suka klu ada org ikut aku tgk baju~

sebagai jurujual:
1- apabila customer masuk kedalam kedai,ini secara tidak langsung dpt memberi kerja kepada jurujual tu utk ikut customer tu ke seluruh kedai.kalau x, jurujual tu akan dok termenung shj.
2-mst jurujual tu, akan tya, " nk cari apa, dik"- pertanyaan yang diharapkan jawapan dari customer itu, apabila customer tu tidak menjawab persoalan itu, ktorang akan labelkan customer tu sbg sombong
kadang2 ada yang menjawab, " beli baju dik" errrr~ duduk kedai baju, mst la beli baju kan?? : kadang2 itu membuatkan jurujual itu terdiam..kih3~
3-jurujual akan memberikan harga yang terbaik utk customernya, tetapi klu nk customer nk dptkan diskaun yang lebih tu, kena g tya tauke la, sebab kalau pekerja biasa ni, hanya menurut perintah shj~ hehe
4-menjadi satu kelegaan jika customer membeli dari kedainya. at least dapat jugak menghabiskan stok~

alhamdulillah, aku selalunya jarang beli kat bazar2, sebab harga di bazar lagi mahal. lainlah kalau beli di jalan TAR. nk berjalan satu bazar pun tersangatlah sesak. tmbahan pulak aku rasa, satu pekan sp dah dijadikan kawasan bazar. dari pekan baru sampai ke bank rakyat jika ada uptown, itu belum lagi bazar di jam besaq!!

walau apapun selamat membeli baju raya~

note: terima kasih kepada en.google kerna bagi gambar2 yg cumil2







6 berkata-kata:

Jefri said...

amboi. shopping bpe pasang bajuraya taun ni kak cambsetjek?

kalau jalan tar skang ni mesti ngah sesak, padat,panas dan berbau....

*taun ni xdapat menyogo...
(kata asal : sogo)

Unknown said...

haha.

xde duet pkai bju raya.hehe.

Usagi is me said...

lawak layout ko..ak nk jugak..ajr la..

Unknown said...

yg mner?? hehe

Noor Fatin said...

dah siap dah baju raya aku :P

ILA HonEyBuNNy said...

sekarang neh bersepah2 baju fesyen manik2 kan....

tapi cantik...suka2...ehhe//