Saturday, June 18, 2011

::org tanya dan cambesje jawab::



hari tu, ada org tanya aku ada apa kat sg petani. bagi aku yg sudah membesar di sini selama 17 tahun, aku cakap kat sg petani ni xda apa, klu orang luar nk dtg, sbb kat sp ni byk bangunan2 aje, kawasan kampung2 ada, tp errrr~ aku pun xpasti ada apa kat sp ni~ hehehehe

yang aku tau, sp ada radix fried chicken dekat lagenda height.


berdekatan dgn tesco lama , rfc ni~

yang kat bwh ni pulak, tesco baru, nama dia tesco selatan

yang ni pun ada kat sp ni, sebab terlalu byk mall kat sini, dengan keluasan sp ni xde la luas sgt, smpai kadang2 xtau nk g mna nk shopping, tp aku slalu shopping kat econsave je, dlu g billion.
korang leh amik masa 20 min je nk pusing2 sp ni, sbb tu aku ckp sp ni kecik aje




1- kompleks cayman 1 - pasaraya ceria
2- central sq.
3-kompleks cayman 2- pasaraya billion [skrg dah dipgl centre point] tp aku lebih kenal billion.
4- sp plaza
ah, yg ni dataran ikan bakar, berdekatan dgn sungai sg petani

yang ni pulak mall yg latest kat sp ni, nama dia village mall, dtg sini utk movie aje~ tp tiket dia lg mahal dr gsc cs~


yg ni mst ramai dah pernah g kan. yg ni la yg femes kat sg petani. errr~ aku dtg sini x movie, karok[ aku men karok dlm jamban aje-bdk2 mne ada byk duet, hehehe] xpun, mkn piza, kepsi, mcD, reunion sekolah2 kat sni la tmpatnya.


yg ni pulak menara jam besar, tp kat sini pgl jam besaq aja. yg ni bukan ada apa2 pun, yg ada hanya jam tu aja, berdepan dgn menara ni ada dataran port lepak2 ada la. klu malam pulak kawasan ni berlampu.


yg ni pulak sp plaza, xde pape pun kat sini, tp klu nk shopping kat the store, kat sini bes sebb byk discount berbnding ngn kat cs.


yang tu aje yg aku dapat kata yg ada kat sp. klu jauh dari sp adalah, yg tu kat luar sp, poskod pun bukan 08000 la.~ hehehe :P

klu kat luar sp, aku bg tmpat yg bes utk berkelah ngn berjalan2, klu sp mmg korang shopping aje la~


tupah

yg ni dipanggil hutan lipur rekreasi tupah, tempat feveret dlu2 dtg berkelah bila time cuti sekolah, weekends, sbb dkt ngn umah aku, dlm 15 min aje. air dia pun sejuk aje

sg sedim

yg ni pulak sg sedim, aku x pernah pergi lagi sbb xde org nk bawak hehehe~ tp dgr kata kawasan ni bes~ ada jambatan [tree top walk] boleh menikmati pemandangan hutan kat dalam ni~
pulau sayak

yang ni pulak. xde org mandi sgt, tp tmpat bes utk memancing, selalu org kalau nk g mandi g pantai merdeka. yg kat sini ari tu puan kata mee kari dia sedap. hehehe~


pantai merdeka

ni aku bg lirik pantai merdeka

Telah bertahun lama
Tenggelam arus masa
Didalam ingatanku
Masih segar terasa

Terkadang aku sama
Mengancur bunga cinta
Keadaan aku memaksa
Kita terpisah jua

Andainya aku berdaya
Kan kucoretkan untukmu
Sebagai kenangan kita
Kan ku buktikan untukmu
Akan aku buktikan

Kuukir namamu
Di awang Gunung Jerai

Disaksikan laut daun nyiur melambai
Jauh pandangan permai
Disitu tanjung dawai terkenang peristiwa
Cinta kita terurai

Oh! indahnya... peristiwa...
Cinta kita di Pantai Merdeka...
Oh... oh...

Masih ingatkah oh kekasih
Biarpun kini kau di mana
Namun dengarlah lagu ini
Cinta kita di Pantai Merdeka

pantai merdeka, satu2nya pantai kat sini yang boleh mandi [aku rasa la, klu salah gtau aku] tanjung dawai: tempat murah nk cari ikan2, bhn2 laut ni, nk makn ikan bakar pun boleh,

gunung jerai pulak, tmpat bes utk mandi, sejuk air dia, telaga tok sheikh~

bukit hijau

yang ni tmpat utk bermandi manda, berkelah~
kolam air panas

yang ni kat baling, selalu g malam2 sbb kolam air panas ulu lenggong, 2 jam dr sg petani


lata bayu

yang ni tempat bermandi manda~

candi pengkalan bujang

candi pengkalan bujang ni, sepatutnya ada muzium arkeologi, zaman dlu2 penemuan hindu, tp ada jugak air terjun kat sini, smbil2 boleh melawat kat muzium, boleh mandi jugak, tapi bagi aku, mandi kat candi ni air dia cetek sikit,
[klu nk tau asal usul merong mahawangsa, yg langkasuka tu rasanya area sini jugak]
ladang anggur

ada jugak ladang anggur kat sini, area sik, klu tanya kat aku, errr aku x pernah g lg tempat ni, almklumlah, skrg suma dah besar, so mak aku x bawak la anak2 besar dia jalan2 dah~

errr~ yang ni pulak tempat aku praktikal skrg ni~

*tapi jangan tya aku mcm mna nk g tempat2 ni, aku x tau jalan. aku tau dalam sg petani aje...
lg yg aku tau kat kedah ni, ada tasik pedu, titi hanyun, tangga seribu, dll
klu nk jalan2 kat kedah ni, alor setar kot byk tmpat2 yg leh jalan2, nk kata tmpat apa tu, errr aku pun xtau, menara alor setar pun aku x naik lg.....
aku terlupa kat langkawi la~~ yg ni la tmpat bes utk melancong~
xpun g penang aje~

nota: ni tmpat aku membesar, tmpat korang pulak ada apa?? hihi
nota: happy fathers' day....

-utk gambar yg disediakan, credit to incik google, -


2 berkata-kata:

LeMaNtO said...

entri yg pnjg..dan penuh dgn tempat2 yg menakutkan dompet dlm kocek.koh3

#boleh dah jd tourist guide aq kalo aq singgah SP nt ~ lalala

Unknown said...

sp xbes la~