“DV means physical, sexual, emotional, verbal, psychological, economic abuse,intimidation, harassment, stalking, damage to property, entry into complainant’s residence without consent where partners do not share the same residence or any other controlling behaviour towards a complainant where such conduct harms, or may cause imminent harm to the safety, health or well-being of the complainant”
atau lebih dikenali sebagai kes mencabuli hak org lain, cthnya rogol,liwat,sumbang mahram, zina, dan sebagainya.
dan hari ni semalam, aku melihat mcm mna report polis dibuat oleh pengadu/mangsa. kebanyakan pengadu adalah kes rompak/samun
ada satu dokter gigi tu dia antar anak dia g rumah pengasuh, masa dia hantar tu, perompak telah memecahkan cermin kereta swiftnya dan mengambil barang berharga dari dlm kereta
dia hilang rm1000, hnphone N70, iphone, kad bnk, kad kredit, semualah.. [sekarang ni, kes perompak suka mengambil brg berharga dari dlm kereta, pecahkan tingkap menggunakan batu yg dibalut dengan kain, sebab itu lah sekarang semua kena berhati-hati]
dan hari ni aku telah diberi tugas untuk membaca IP atau lebih dikenali sbg INVESTIGATION PAPER.
untuk pengetahuan anda, jika mangsa berumur bawah daripada 18 tahun, samaada rela atau x, org tu boleh didakwa bersalah.cuma kalau mangsa rela, hukumannya tu diringankan.
dan bila aku terpikirkan benda ni, aku ada terfikirkan pasal adindaevans, klu betul dia kena rogol kan, cuba buat laporan polis, xpayah la nk wat pengakuan dalam blog yang belum pasti polis akan mendgr pengakuan dia.
kebanyakannya melibatkan kes bawah umur.
sekarang ni dunia dah lain, dimanjakan dengan teknologi terkini, game, henphone, laptop, dvd,cd2, facebook,friendster,myspace,skype.tempat lepak pun kebyakannya mall,supermarket.
sekali je jumpa terus boleh kapel,bwk balik rumah~ itulah masalahnya remaja skrg ni.
aku pun x pasti apa masalahnya skrg~
renung2kanlah~~~~
note: orang lain suma ada kes kat luar, aku masih terpinga2 lagi, hehe.bru 2 hari je aku kat department ni~

1 berkata-kata:
uuuuuuuuuu...menarik.
eit, xtakut ke reveal maklumat pulis...nanti kena saman....huhu
Post a Comment