Tuesday, June 28, 2011

::eden ditipu::


teeettttt..
"tet sms, tet sms"
*bunyi ringtone sms yg x berapa asli*

lalu eden pun cari henphone eden. lalu eden baca msg yg dihantar,

"RM0, promotion's Tahniah sim kad HADIAH percuma Anda Tlh Meraih “RM 19,000.00″ SHELL HELIX No Pin_552299 Sila Call di Talian 0128180251 www.shell.com.my"
macam xcaya aje eden boleh menang ni. eden tepon no 0128180251, bukan senang eden nk menang ni.eden bertuah la ari ni. eden gumbira sgt2 laaaa ni.

lepas aje eden tepon dia, dia soh eden masuk duet rm500, sebelum eden nak dpt duet tu. eden bru teringat eden keje, tp skrg dah gaji, errrrr~ gaji pun dah abeh, eden pinjam sama kwn eden. dia pun cakap," lu ni, asek pinjam duet aje, keje malas. tu yg dpt gaji sikit"

eden pun balas dgn bangganya, " gua tau la, gua malas, lu tau ari ni gua sgt bertuah, lu bg gua pinjam duet lu dlu, pastu bila gua dpt duit gua, gua kasik balik la sama lu. gua bagi lu 2x ganda"

gua pun masukkan duet kat dlm no akaun xxxxxxxx-xxxxxxx-xxx. tapi malangnya dorang kata kena tmbh lagi rm1000 baru eden akan dapat duet tu.

eden pun apa lagi, garu sana sini la mau cari duet tu. eden mintak kat mama eden, mama eden pun bagi, tapi dengan syarat," kasik share sikit kat mama k"

eden dah boleh tersenyum dengan bangganya. so lepas ni aku boleh jadi KAYA~

lepas tu, eden tepon ag, tapi no tepon tu dah tamat perkhidmatan....

arghhhhhhhh................................

eden ditipu.

------------------------------------------------------------

apa perasaan ditipu bulat2 mcm situasi kat atas? errr~ kita yang bodoh atau org yg penipu tu yg cerdik.
ini adalah hakikat yg berlaku dlm masyarakat kita. terlalu percaya dengan isu menang duet byk2 ni.
korang igt duet tu senang ke cari. nak kena keje rajin2 baru duet tu bergolek kat kita. klu nk duduk menghadap hnset tu, sorry to say. duduk terkangkang la gamaknya.

=ini yang aku belajar kat jenayah komersial=

kebykannya kes penipuan, tipu ini, tipu sana, tipu itu, tipu sana.
mudah.my pun ada yg x leh percaya.*tapi klu kita kena owner dia yg sebetulnya, boleh kot*
sebab kes-kes ni amik masa yg lama utk diselesaikan.

renung2kan dan selamat beramal.

tapi tentang forensik dlm jenayah komersial ni, pasal hackers, handphone, tiru tandatgn....









2 berkata-kata:

Noor Fatin said...

kalau bab ni, memang xde lgsg yang boleh dipercayai! :)

Unknown said...

tau xpe.ada jgk org yg percaya